Czwartek, 25 kwiecień 2024, imieniny: Marka, Jaroslawa, Wasyla
A- A+

ZMIANY W SYSTEMIE EDUKACJI - SPOTKANIE Z PANIĄ POSEŁ JADWIGĄ WIŚNIEWSKA / 2008-12-09

W dniu 08.12.2008 r. w Urzędzie Gminy w Mstowie odbyło się spotkanie Pani Poseł ziemi częstochowskiej, myszkowskiej, lublinieckiej i kłobuckiej z ramienia „Prawa i Sprawiedliwość” Jadwigą Wiśniewską z dyrektorami, nauczycielami naszych szkół oraz Komisją Budżetu, Oświaty, Zdrowia i Promocji Gminy przy Radzie Gminy Mstów.
Tematem spotkania były propozycje zmian w Karcie Nauczyciela, w systemie oświaty oraz obniżenie obowiązku szkolnego.
Zmiany mają wejść stopniowo począwszy od roku szkolnego 2009/2010, po podpisaniu stosownych rozporządzeń, dotyczyć one mają zmian podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.
Według znowelizowanych przepisów zwiększone zostanie wynagrodzenie nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem nauczycieli stażystów, czyli rozpoczynających pracę. Zgodnie z innym zapisem każdy nauczyciel w szkole podstawowej i w gimnazjum będzie musiał w ramach swojego 40-godzinnego tygodnia pracy przepracować dodatkowo dwie godziny z uczniami poza ich obowiązkowymi lekcjami, np. w kółku zainteresowań lub w świetlicy. Każdy nauczyciel w szkole ponadgimnazjalnej musiałby przepracować w ten sposób jedną dodatkową godzinę.
W ustawie o oświacie mają nastąpić zmiany systemowe prowadzące do przekazywania szkół istniejących osobie fizycznej lub prawnej.
Do obecnej chwili obowiązywała zasada najpierw likwidacji szkoły, a później jej utworzenie. W takich placówkach nauczyciele nie będą zatrudniani według Karty Nauczyciela tylko według Kodeksu Pracy.
Przemiany cywilizacyjne sprawiają, że dzieci wcześniej osiągają dojrzałość szkolną. Dzieci sześcioletnie są w większości intelektualnie gotowe do podjęcia nauki szkolnej. Proponowana zmiana w organizacji nauczania i objęcie nauką dzieci o rok młodszych ułatwi wyrównywanie szans edukacyjnych, zapewni lepszy dostęp młodszych dzieci do edukacji
i umożliwi wcześniejsze rozpoznawanie i rozwój uzdolnień.
Zmiany mają też dotyczyć wychowania fizycznego, które pełni ważne funkcje edukacyjne, rozwojowe i zdrowotne. Poprzez dobrze zorganizowane i prowadzone wychowanie fizyczne możemy także wzmacniać wiele pozytywnych cech uczniów: wytrwałość, odpowiedzialność za siebie i innych, wolę walki, umiejętność pracy w grupie.
Szkoła, uwzględniając lokalne tradycje i warunki, a także potrzeby i oczekiwania uczniów oraz ich rodziców ma ustalać formy aktywności fizycznej w ramach fakultetów. Różnorodność fakultetów powinna gwarantować możliwość udziału uczniów w zajęciach dostosowanych do ich możliwości i zainteresowań, stwarzając okazję do satysfakcjonującej aktywności i osiągnięć.
Szkoła podstawowa ma być również miejscem zwiększania szans edukacyjnych - diagnozy i terapii dysleksji. Trudności w uczeniu się dzieci i młodzieży są stałym problemem rodziców, nauczycieli i samych uczniów. Mogą pojawić się na różnym poziomie edukacji szkolnej, powodując kłopoty z przyswojeniem określonej wiedzy, umiejętności i nawyków.
Szkoła jest zobligowana do udzielania uczniom ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się specjalistycznej pomocy, dostosowanej do ich potrzeb i możliwości, a obowiązkiem ucznia ze zdiagnozowaną dysleksją rozwojową jest podjęcie pracy nad swoimi trudnościami.
Zmiany mają spowodować ujednolicenie sposobu postępowania wobec uczniów z dysleksją rozwojową niezależnie od typu szkoły i miejsca zamieszkania - każda szkoła w Polsce będzie mogła sięgnąć po wypracowany wzorzec.
Ma nastąpić poprawa jakości edukacji przez odbiurokratyzowanie sprawowanego nadzoru pedagogicznego i jasny rozdział zadań między organy prowadzące szkoły oraz
organy sprawujące nadzór pedagogiczny, będący elementem racjonalnej
decentralizacji części kompetencji państwa w obszarze oświaty i wychowania.
Decentralizacja zadań oznacza przede wszystkim większą odpowiedzialność: wójta,
za prowadzoną przez samorząd politykę edukacyjną. Lokalna polityka edukacyjna musi być poddana kontroli społecznej, a jej założenia i efekty powinny być znane w środowisku lokalnym i wśród rodziców.
Nowe zmiany wprowadzają szeroką dostępność do Internetu, na skutek tego w projekcie ustawy zaproponowano modyfikację artykułu dotyczącego wprowadzenia rozwiązań mających na celu ochronę uczniów przed szkodliwymi treściami pochodzącymi z Internetu. Komputery służące celom edukacyjnym w szkołach powinny być pozbawione
możliwości pobierania i instalowania treści niepożądanych, a wręcz demoralizujących
i zachęcających do przestępstw.
Mamy nadzieję, że dyrektorzy szkół staną na wysokości zadania i pokierują pracą nauczycieli swoich szkół tak, że ci spokojnie i roztropnie przeprowadzą tę programową zmianę, a nasza polska szkoła będzie stawać się coraz bardziej skuteczna, przyjazna i nowoczesna.

Wstecz